Hvordan fungerer vurdering og opkøb af dødsbo?
Har du mistet en kær, og står du nu tilbage med et helt hjem, der skal ryddes og tømmes? Det kan virke helt uoverskueligt, og for de fleste er det nødvendigt med professionel hjælp udefra.
Der findes virksomheder, som har fået en særlig kosterbevilling fra politiet – en bevilling der gør det muligt at vurdere, opkøbe, rydde og tømme dødsbo. Men hvordan foregår en vurdering af dødsbo?
Kontakt en registreret opkøber
Først og fremmest skal du kontakte en registreret opkøber, hvor du kan få en gratis og uforpligtende vurdering af dødsboet. Sammen med dig eller andre arvinger vil hjemmet blive gennemgået for salgbare effekter og værdier, og derefter vil opkøberen udarbejde et tilbud på de dele af dødsboet, opkøberen ønsker at købe kontant.
Har du bruge for en rydning af hele huset, så er det selvfølgelig en pris på dette, du får. Samtidig kan du vide dig sikker på, at alle personlige dokumenter, der bliver fundet under rydningen, vil blive afleveret på forbrændingen.
De fleste opkøbere fejer huset efter rydningen, og mange tilbyder yderligere rengøringshjælp, hvis det er nødvendigt.
Få hjælp til særlige ønsker
Hvis du som arving har særlige ønsker om tøj- og møbeldonationer til specifikke organisationer, så kan det som regel aftales med opkøberen. Det sparer dig for en masse tid og kræfter i en situation, der i forvejen er meget følsom. Du kan også få hjælp til kørsel af indbo hjem til dig selv eller andre arvinge.
Følg din mavefornemmelse
Det kan være en god idé at kontakte to forskellige opkøbere. For det første for at få en fornemmelse af om den pris de giver, er nogenlunde ens. For det andet er det en god idé at mærke kemien mellem dig og opkøberen. Vurdering og rydning af dødsbo er en følsom affære, og derfor er det vigtigt, at du har fuld tillid til opkøberen.